mandag, februar 21, 2011

Et rom står avlåst

Jeg lengter etter deg.
Et rom står avlåst i kroppen min.
Alle tingene dine fins der og avtrykkene
av det korte livet ditt, flyktige
som skygger på snøen i måneskinnet.
Nøkkelen har jeg og går inn
med sekunders mellomrom. Jeg tar på alt
og taler uten ord med tomheten,
en kronisk lytter.

Jeg lengter etter deg
også fordi du var likest meg. Uten deg
går jeg alene med vranglynnet mitt.
Alt som var fint i meg og nå falmer
bar du som en tidlig sommerdag, et flott
langtidsvarsel. Også lavtrykkene mine
langt vest i deg kunne hope seg opp.

Av og til

kolliderte vi og værlagene våre. Skybrudd
og solgangsbris tørnet sammen. Men oftest
hang dagene våre sammen som enige
søskenperler på kjedet.

Lengter etter deg.
Hverken vær eller dager løper mer.
Og tomheten svarer aldri.

Kolbein Falkeid

5 kommentarer:

Unknown sa...

Skjønner at noe må ha skjedd. Det var et nydelig dikt. Gode tanker til dere.

Anonym sa...

Hei.Ord blir så fattge i møte med sorg og savn, men jeg skal ta dere med i mine bønner, og det vet jeg at det er mange som gjør.Gud elsker oss,og Han svikter aldri,sjøl om det av og til kan føles slik.Jeg sender med et dikt av Rita Aasen:
Du er aldri glemt av Gud
derfor står Han med deg nå
full av nåde i hvert ord
la deg favne her på jord
Han vant seier over død
for Han elsker nettopp deg
og Hans ord de lyder ømt
du er aldri glemt av Meg
vennlig hilsen Gunn

Hilde sa...

Kjære deg!

Har ikke ord... (for som det står over her-de blir så fattige og små...)Men jeg har tenkt på dere i det siste og vil fortsette å tenke på dere. Jeg vet ikke hva du gjennomgår nå, for jeg har aldri opplevd noe lignende. Men jeg kan godt forstå og tenke meg at dette er veldig tungt, vondt og tøft... (Et kjempe fint dikt du har lagt ut forresten)

Ringer deg en dag snart... Må jo avtale nærmere om det med nøkler osv... ;-)
God klem fra Hilde (Mamma og pappa hilser dere alle så mye også)

Anonym sa...

Hei. Tenke veldigt møje på dåkke, ord blir fattige ja...
Store klem ifrå BK

Kristin Happy Pig sa...

Håper alt står bra til med dere alle sammen. Og jeg ber om at dere har fått og får den støtten dere måtte trenge for å komme gjennom det som har skjedd.